Стан формування духовної культури на основі
національних традицій
Цілі і завдання національної
системи виховання в школі-інтернаті досягаються насамперед через глибоке і
всебічне оволодіння учнями змістом освіти, який втілює в собі національні та
загальнолюдські цінності.
Принцип
національної спрямованості передбачає формування
національної самосвідомості, виховання любові до рідного краю, свого народу,
шанобливе ставлення до його культури; повагу, толерантне ставлення до культури
всіх народностей, які проживають в Україні.
Адміністрацією школи-інтернату постійно
контролюється, а педагогічним колективом реалізується план виховної роботи на
2014 – 2015 навчальний рік, у відповідності до якого вказаний напрямок роботи у вересні-жовтні
поточного року реалізовувався такими основними шляхами та засобами:
1. Навчання, виховання і розвиток
учнів забезпечується лише рідною мовою.
2. Засобами рідної мови, діти
найбільше усвідомлюють ідейно-моральні цінності родоводу, його основоположну
роль у житті людини, нації, її культури ї духовності.
Як приклад, у закладі проводились:
1
|
Жукова О.В.,
бібліотечні заходи
|
«Книга-джерело знань».
(1-2 класи)
|
01.09.2014
|
2
|
|
Виховна година за
творами В.О. Сухомлинського: «Я хочу сказати своє слово» (9-10 класи)
|
17.09.2014
|
3
|
|
Книжковий лабіринт:
«Живи моя книго – живи і процвітай» (3-4 класи)
|
22.09.2014
|
3. Вивчається рідна історія. З
історії родоводу починається історія рідного народу. Українська система
виховання ґрунтується на фактах, відомостях,
наукових знаннях історії Батьківщини - України.
Так, були організовані та
проводились:
1
|
Вихователі
|
Заходи щодо вшанування
учасників боротьби за незалежність України у ХХ столітті. Проводились бесіди
присвячені діяльності національних військових формувань (Української
Центральної Ради, Української Народної Республіки, Західно-Української
Народної Республіки, Української Держави (Гетьманату), Української військової
організації, Організації народної оборони “Карпатська Січ”, Організації
українських націоналістів, Української повстанської армії, Української
головної визвольної ради та ін.)
|
1-3 тиждень вересня
2014
|
2
|
Жукова О.В.
|
Книжкова виставка:
«Моя земля, земля моїх батьків»
|
- 5-12.09.2014
|
3
|
Вихователі
|
проведення тематичних
виховних годин, бесід, присвячених життю та творчій діяльності Івана
Карпенко-Карого (І.К.Тобілевича), присвячені 170 річниці від дня народження
|
протягом вересня
|
4
|
Патлай О.О.
|
Відкритий виховний
захід. Усний журнал "Поет світового кіно. О.П.Довженкові -
120" ( 5 - 10
спец. кл. )
|
10.09.2014
|
5
|
Вчитель укр..мови та
літератури Суковач О.Б.
|
Проведено
відкритий урок «Сонет 29» для учнів 9-10 класів, присвячений творчості
П.Загребельного. |
11.09.2014
|
6
|
Вихователі Горієнко Л.Д. та Соколова Н.А.
|
Година
книги «Іван Карпенко-Карий. Життя і творчість» (присвячена 170-річчю з дня
народження видатного українського драматурга і театрального діяча Івана
Карпенка-Карого) для учнів 5-6 класів |
15.09.2014
|
4. Педагогічним колективом
ведеться краєзнавча робота, спрямована
на усвідомлення вихованцями необхідності збереження неповторних національних
ландшафтів, їх первозданності, біосфери рідного краю.
Так, у закладі були організовані
та проводились:
1
|
Ткачук Г.Г.
|
Відкритий захід.
Година спостереження.
"Милуйся красою рідної природи".
(підгот.,1заг. кл., 1 спец.кл. )
|
26.09.2014
|
2
|
Яловенко І.М.
|
Година спілкування "Осінній дивограй" ( 7 - 9
спец. кл. )
|
01.10.2014
|
3
|
Жукова О.В.
|
Усний журнал: «Рідна моя Україна» (5-6 класи)
|
09.10.2014
|
4
|
Лимаренко Л.В.
|
Відкритий захід. Гра - подорож "Цікавими куточками
Кіровоградщини" ( 9 - 12 заг. кл. та 9 - 10 спец. кл. )
|
16.10.2014
|
5
|
Москаленко О.Л.
|
Відкритий захід. Гра мандрівка "Наша Батьківщина -
рідна Україна". ( 1 - 4 кл. та 1 - 4 спец. кл. )
|
16.10.2014
|
6
|
Шпак А.І.
|
Відкритий захід.
Народознавче свято «Рідний край, де ми живемо, Україною зовемо» (1 - 3
заг.кл., 1 - 3 спец.кл.)
|
21.10.2014
|
5. Виховання спрямоване на формування в молоді екологічного
світобачення, усвідомлення учнями того, що рідна природа /жива і нежива/ є
"корінням", "фундаментом" національного, духовності і культури.
Як приклад такої роботи можна
навести проведення таких заходів:
1
|
Саєнко О.В.
|
Відкритий захід.
Година спілкування
"Екологічна спадщина В.О.Сухомлинського".
(5 - 8 кл., 5 - 8
спец. кл.)
|
07.10.2014
|
2
|
Рябич Т.Г.
|
Відкритий захід.
Екологічна подорож "Світ природи"
(підгот., 1 - 3 кл., 1 - 3 спец. кл. )
|
10.10.2014
|
3
|
Богун Ю.В.
|
Відкритий захід. Інформаційно-розважальна програма "Осінь така мила
..." ( підг., 1 - 2 заг.кл., 1 - 4 спец.кл. )
|
22.10.2014
|
4
|
Вихователі
|
Систематично проводиться екологічна акція "Чисте подвір'я"
|
постійно
|
6. Вивчається раціональна
міфологія. Українські легенди, притчі, міфи є найпоширенішими жанрами, народної
міфології, що втілює в собі могутній пізнавальний і виховний потенціал.
Як приклад, це проведення:
1
|
Ткачук Г.Г.
|
Відкритий
захід. Бесіда "Подорож до світу маленьких казок В.О.Сухомлинського"
(підгот.,1заг. кл., 1 спец.кл. ) |
17.09.2014
|
2
|
Амброс В.В.
|
Відкритий захід. Година спілкування "Казки школи під голубим
небом" за творами В.О.Сухомлинського. (1 - 4 спец. кл. )
|
07.10.2014
|
3
|
Ткачук Г.Г.
|
Відкритий захід. Свято "Колобок на осінній лад" ( підг.,1 кл.
та 1 спец. кл. )
|
15.10.2014
|
4
|
Жукова О.В.
|
Бібліотечний захід « Країна казкова - країна книжкова» ( посвячення
першокласників у читачі)
|
20.10.2014
|
7. Вивчається фольклор. У ньому
відображено багатогранну і глибоку душу народу, його духовне багатство.
Так, проводились:
1
|
Савельєва Т.М. |
Година спілкування «Українські письменники» (3 – 4 кл.)
|
02.10.2014
|
2
|
Свириденко Н.М., Оношенко К.В. |
Конкурсно-розважальна програма для учнів 5 – 12 класів «Берегині»
|
13.10.2014
|
3
|
Педагог - організатор, Корж Ю.В. |
Відзначали День українського козацтва. Проводили Козацькі розваги
"Які ми козаки".
( 6 - 12 кл.)
|
14.10.2014
|
4
|
Педагог - організатор, кл. керівники,вихователі |
Свято осені. КТС "Осінь в гості завітала"
|
17.10.2014
|
5
|
Шпак А.І.
|
Відкритий захід. Народознавче
свято «Рідний край, де ми живемо, Україною зовемо» (1 - 3 заг.кл., 1 - 3
спец.кл.)
|
21.10.2014
|
6
|
Качанова В.О.
|
Творчий проект "Традиції народу - вічні і неповторні" Відкритий
захід "Україно! Диво калинове" ( 5 - 9 кл., 5 - 9 спец.кл. )
|
23.10.2014
|
8. Вивчення раціонального
мистецтва є могутнім засобом виховання, яке цінне тим, що в ньому в
концентрованому вигляді, естетичній формі навічно матеріалізується національний
дух – вищий вияв творчого генія народу.
1
|
Патлай О.О. |
Усний журнал
"Поет світового кіно. О.П.Довженкові - 120" ( 5 - 10 спец. кл. )
|
10.09.2014
|
2
|
Яловенко І.М. |
Відкритий захід. Мистецька година «Осінній
дивограй" (9 - 12 заг.кл., 9 - 10 спец.кл.)
|
01.10.2014
|
3
|
Старіченко О.В. |
Відкритий захід. Усний журнал "У світі кіномистецтв".
( 9 - 12 кл., 9 - 10 спец.кл. )
|
22.10.2014
|
Вихованці школи систематично, з
задоволенням відвідують гуртки, які працюють на базі школи:
1.
|
Вокальний керівник Старіченко
В.М.
|
2.
|
Театральний керівник Ягодзінська Л.О.
|
3.
|
Хореографічний керівник
Часник Т.М.
|
4.
|
Декоративно-ужиткове мистецтво
керівник Чередніченко С.І.
|
5.
|
Виготовлення сувенірів, керівник Догадіна Л.В.
|
6.
|
Початкове технічне моделювання, керівник Калашнікова І.М.
|
7.
|
Юні друзі природи, (початк.кл.) керівник Жиленкова А.В.
|
8.
|
Юні друзі природи, (середні.кл.) керівник Лимаренко Л.В.
|
9. Упродовж календарного року
вихованцями вивчається народний календар. Це система історичного обумовлення
дат, подій, свят, традицій, звичаїв і обрядів, які в певній послідовності
відзначаються всім народом протягом року.
10. Вивчається національна
символіка. Символіка містить у собі важливий філософський, політичний,
ідейно-моральний та естетичний зміст і спрямованість.
Як приклад, проводились виховні
заходи:
1
|
Вихователі 9 кл. |
"Державні символи
України". ( 9 кл.)
|
17.09.2014
|
11. Ознайомлюючись із християнством,
зокрема православною релігією, учні усвідомлюють, що віра наших предків
утверджує загальнолюдські ідеї та ідеали добра, правди, краси, справедливості,
благородства, милосердя тощо.
Покро́ва Пресвято́ї Богоро́диці — християнське і
народне свято, відзначається церквами східного обряду (православними
та греко-католиками) 14 жовтня.
Учні нашої школи-інтернату
14.10. проводили Козацькі розваги
"Які ми козаки". ( 6 - 12 кл.)
Систематично проводяться вихователями
у відповідності до вимог Наказу МОН України від 31.10.2011 № 1243 Про Основні
орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів
України такі виховні заходи:
-
"Духовні скарби народу",
-
"Духовність особистості і мистецтво",
-
"Духовні потреби та ідеали мого "Я",
-
"Джерела духовності мого краю",
-
"Фізична краса не постійна, а духовна - вічна",
-
"Духовність і здоров’я".
12. Вивчається та прищеплюється родинно-побутова
культура. Її основу складають глибока і всеперемагаюча любов, материнська і
батьківська, до дітей, шанобливе ставлення до бабусі і дідуся, родичів,
прив’язаність до отчого дому, специфічне, у відповідності з традиціями
розумінням українцями краси і затишку, оформлення хати /кімнати, школи,
дбайливіше ставлення до природи, людей інших національностей.
Так, у навчальному
закладі проводяться:
- заняття батьківського лекторію та всеобуч щодо
формування педагогічної культури у батьків, дружніх, доброзичливих взаємин між
дітьми та їх батьками;
- запроваджено
щоденний пріоритетний напрямок роботи вихователя з дітьми – практичні заняття
«Пристосованість дітей до побутового життя»;
Сформованість в учнів загальнолюдських моральних і
духовних цінностей.
Зміст виховання у
школі-інтернаті - це науково обґрунтована система загальнокультурних і
національних цінностей та
відповідна сукупність соціально значущих якостей
особистості, що характеризують її ставлення до суспільства і держави, інших
людей, природи, мистецтва, самої себе.
Виховання
здійснюється для ідентифікації вихованця із загально визначеними цінностями і
якостями.
Система цінностей і
якостей особистості учня розвивається і виявляється через її власні ставлення.
Ціннісне ставлення
особистості до суспільства і держави виявляється у патріотизмі, національній
самосвідомості, правосвідомості, політичній культурі та культурі міжетнічних
відносин.
Ціннісне ставлення
до людей виявляється у
моральній активності особистості, прояві чуйності, чесності, правдивості,
працелюбності, справедливості, гідності, милосерді, толерантності, совісті,
терпимості до іншого, миролюбності, доброзичливості, готовності допомогти
іншим, обов'язковості, добросовісності, ввічливості, делікатності, тактовності;
вмінні працювати з іншими; здатності прощати і просити пробачення, протистояти
виявам несправедливості, жорстокості. Показник моральної вихованості
особистості - це єдність моральної свідомості та поведінки, єдність слова і
діла, наявність активної за формою та моральної за змістом життєвої позиції.
Характер ставлення
особистості до соціального довкілля змінюється з віком.
У молодшому шкільному віці дитина оволодіває елементарним умінням та навичками
підтримки та збереження міжособистісної злагоди, запобігання та мирного
розв'язування конфліктів; здатністю брати до уваги думку товаришів та
опонентів; орієнтацією на дорослого як носія суспільних еталонів та морального
авторитета.
У підлітковому віці зростає цінність дружби з однолітками, відбуваються
емансипація від безпосереднього впливу дорослих, розширюється сфера соціального
спілкування, засвоюються суспільні цінності, формуються соціальні мотиви
поведінки, виникає критичне ставлення до людей як регулятор поведінки.
У юнацькому віці збільшується
кількість виконуваних старшокласником соціальних ролей, зростають вимоги до
відповідальності за дії та вчинки, формуються мотиви самовизначення, вдосконалюється
вміння керуватися свідомо поставленою метою, зростає роль самостійних форм
діяльності: формується суспільна активність.
Комментариев нет:
Отправить комментарий